Anis Mahirah
Resepi: Lagsana
Tuesday 19 November 2013 • 06:11 • 0 comments

Assalamualaikum =)

Cuti cuti sem ni memang bosan lah sebab asyik duk rumah je. Nak study pun malas. Yelah, cuti kan kenapa harus belajar? Haha. Tak bagus tak bagus.

Jadi, aku menyibukkan diri dengan buat lagsana. Benda benda mahal cenggini aku rela buat daripada beli kat kedai. Sebab lebih dapat kepuasan. Kekeke. Meh la nak share resepi, boleh korang buat then share kat aku sikit. Mana tau lagi sedap daripada yang aku buat =P


Jom jom masak.

Bahan-bahan;



minced beef, 
bombay onion 
butter
cheddar cheese block
prego sauce
full cream milk
lasagna sheets
pepper
flour

Bahan lagsana:
minced beef
1 1/2 bombay onion
half butter
half prego sauce
san remo instant lasagna sheets
pepper
cili giling

Cara-cara;

1. Baca Bismillah dan senyum. 
2. Ambik setengah/suku butter then panaskan. Ala macam nak panaskan minyak.
3. Tumis bombay onion(bwg besau), ciling giling.
4. Masukkan minced beef.
5. Bila minced beef dah masak, masukkan separuh botol prego sauce.
6. Siap =)

*Siapa suka pedas macam den, boleh tambah cili giling banyak-banyak kasi pedas kaw kaw punya.

*Aku guna prego yang mushroom+green pepper. Prego yang ni best sebab dah ada mushroom so korang tak yah beli mushroom dah. Plus, masa tu ada sale kat tesco!! Hihi.

Bahan cheese sauce;


1 teaspoon of butter
2 tablespoon of flour
1 cup of full cream milk. 

Cara-cara;

1. Panaskan butter.
2.Masukkan tepung and full cream milk.
3. Masukkan separuh cheddar cheese.
4. Guna api kecik je, kacau sampai dia jadi thick. 
5. Tambah pepper.

*Kalau thick sangat, boleh tambah air.
*Aku bukan guna full cream milk pung sebab masa tu kat rumah yang ada low fat je. 

Dah siap, so ambik casserole(bekas).

1. Grease casserole dengan butter.
2. Letak lagsana sheet.
3. Meat sauce
4. Chesse sauce
5. Repeat lah cara letak tu.
6. Pastikan layer paling atas adalah chesse sauce then parut chesse untuk menikmati 
EXTRA CHESSE!! 
7. Cover casserole dengan alumminion foil.



*Aku beli lagsana sheet yang takyah boil so boleh letak terus or celur dengan air panas sikit.

Bakar suhu 180'c dalam 20-30 min. Then boleh makan sambil santai-santai baca belog aku yang dah berhabuk tak update. Hehe.




Selamat cuba! 


Salam <3




PEMILIK BLOG


Profile

CHIT-CHAT


Memori



credits


Template By: Nurul Afiqah
Big helped: Aulia Septiya
The editor: Lyana Fitry
Copyright: Anis Mahirah (me)